Door: Gerard Grouve

Heb je een leidinggevende functie? Misschien ben je coach van een sportteam of coördineer je vrijwilligerswerkzaamheden. Welke rol je ook hebt, je bent een leider. Maar op welk niveau van leiderschap sta je eigenlijk?

Leiderschapsexpert, spreker en bestsellerauteur John C. Maxwell beschrijft in zijn boek ‘5 niveaus van leiderschap’ vijf duidelijke verschillende opeenvolgende niveaus. Waar sta jij en hoe bereik je het hoogst haalbare leiderschapsniveau? Ik laat je zien hoe je vaststelt waar je nu staat en leg je uit welke stappen je kunt zetten om een betere leider te worden.

Heb je een leidinggevende functie? Misschien ben je coach van een sportteam of coördineer je vrijwilligerswerkzaamheden. Welke rol je ook hebt, je bent een leider. Maar op welk niveau van leiderschap sta je eigenlijk? Klik om te Tweeten

Niveau 1: Positie

Mensen volgen je omdat ze wel moeten

positie-volgen-leiderschap-grouve

Bron: Unsplash

Geef je leiding aan een organisatie, zonder dat je moeite hebt hoeven te doen om die positie te bemachtigen? Ben je simpelweg aangewezen om leiding te geven? Dan zegt dat niet altijd iets over je kwaliteiten als leidinggevende. De kans is zelfs aanwezig dat medewerkers je niet vertrouwen, je uit de weg gaan en het liefst zo min mogelijk zaken met je bespreken.

Op dit niveau is het lastig om als leider invloed uit te oefenen en om dingen voor elkaar te krijgen. John Maxwell beschrijft dat leiders op dit niveau vaak het gevoel ‘het is eenzaam aan de top’ gebruiken. Je mensen volgen je, omdat ze wel moeten. Gelukkig kun je hier wel wat aan doen. Het is een goede positie om over leiderschap te leren en vooral ook goed in jezelf te investeren. Je zult merken dat mensen dat meer bereid zijn naar je te luisteren. Je kunt groeien als je jezelf realiseert dat leidinggeven meer vereist dan simpelweg ‘de leider zijn.’

Bekijk mijn boekentips!

Niveau 2: Toestemming

Mensen volgen je omdat ze dat graag willen

Het volgende niveau is bereikt wanneer mensen er deels zelf voor kiezen om je te volgen. Het is in deze vooral erg belangrijk dat je jouw mensen leert kennen en verbinding met ze maakt. Behandel mensen als individuen die waarde bieden voor het bedrijf. Die positieve blik levert je meestal veel vertrouwen en respect bij je medewerkers op. Het gaat erom dat je draagvlak creëert. Dat is echt heel belangrijk en ontbreekt er helaas nogal eens aan. Op niveau 2 toon je echt leiderschapskwaliteiten. Je moet hier wel wat voor doen. Luister vooral goed naar je mensen.

Leestip: Zo word je een geliefde en invloedrijke leider

Niveau 3: Productie

Mensen volgen je om wat je voor de organisatie hebt bereikt of gedaan

leiderschap-winst-behalen-grouve

Bron: Unsplash

 

Je invloed en geloofwaardigheid als leider is op dit niveau vooral een gevolg van je resultaten voor de organisatie. Onder jouw leiderschap wordt het werk gedaan, gaat de moraal omhoog en stijgt de winst. Je krijgt het gevoel samen met je medewerkers te groeien. Deze leiders zijn al op de goede weg. Doordat ze tonen dat ze toegevoegde waarde voor de organisatie leveren, volgen de medewerkers vanzelf. Als leider heb je bepaalde doelen bereikt. Mensen hebben respect voor jou als leider en wat je hebt gedaan.

Leestip: Wat is voor werknemers de definitie van ‘goed werk’ en hoe speel je daar als werkgever op in?

Het neerzetten van een goede productie is vaak een gevolg van de leiderschapskwaliteiten op niveau 2, waarin je vooral goede relaties met medewerkers bouwt en onderhoudt. Leiders op niveau 3 weten hoe ze hun medewerkers motiveren door een duidelijke missie en visie te communiceren. Wanneer iedereen elkaar dan vertrouwt en respecteert, is het goed mogelijk om samen een gesteld doel te behalen. De meeste leiders op niveau 3 zijn erg geliefd bij hun medewerkers.

Niveau 4: Ontwikkeling

Mensen volgen je vanwege wat je voor hen hebt gedaan

Op dit niveau kom je langzamerhand bij de echte leiders uit. Je helpt je mensen om te groeien. Als jij kijkt hoe je jezelf en de anderen beter ontwikkelt, dan kom je aan bij het natuurlijk leiderschap. Je geeft mensen de kans om naar voren te komen en te groeien. Je geeft hen de credits voor wat ze bereiken, een punt waarvan ik merk dat veel leiders toch wat moeite mee hebben.

Alles draait om het ontwikkelen, stimuleren en motiveren van je medewerkers. Opleidingen spelen een grote rol. De leider op niveau 4 durft werk te delegeren en geeft medewerkers daarmee tegelijkertijd de mogelijkheid om zichzelf verder te ontplooien. Hier kun je jouw kwaliteiten en visie op andere potentiële leiders overbrengen.

Je geeft mensen de kans om naar voren te komen en te groeien. Je geeft hen de credits voor wat ze bereiken, een punt waarvan ik merk dat veel leiders toch wat moeite mee hebben. Klik om te Tweeten

Niveau 5: Hoogtepunt

Mensen volgen je om wie je bent en waar je voor staat

hoogtepunt-leiderschap-grouve

Bron: Unsplash

Dit is het hoogst haalbare niveau. Een level 5 leider leidt wel op het moment waarop het echt nodig is, maar creëert zelf andere leiders. Als leider gaat het je niet alleen meer om succes, maar vooral het gevoel een verschil te kunnen maken. Je wilt iets positiefs achterlaten in de wereld.

Het zou eigenlijk niet uit moeten maken of een level 5 leader weggaat of niet. Die heeft zijn mensen namelijk zo geïnstrueerd en alles zo gedaan dat een ander dat feilloos over kan nemen. Hij ziet kansen die anders niet zien en denkt vooral aan zijn opvolging, maakt zichzelf misbaar.

Conclusie

De 5 niveaus van leiderschap kun je zien als een piramide. Alle niveaus zijn op elkaar gebouwd en stap voor stap bereikbaar. Wanneer je jezelf als leider ontwikkelt, merk je dat een volgend niveau bereikbaar is door je eigen leiderschapskwaliteiten voortdurend te verbeteren. Blijf leren en sta open voor feedback. Betrek je medewerkers en bouw een vertrouwensband op.

Wanneer je jezelf als leider ontwikkelt, merk je dat een volgend niveau bereikbaar is door je eigen leiderschapskwaliteiten voortdurend te verbeteren. Blijf leren en sta open voor feedback. Betrek je medewerkers en bouw een vertrouwensband… Klik om te Tweeten

Gerard Grouve

Eigenaar Grouve Management BV
06 - 20 39 72 32 | info@grouve.nl

 

Wellicht ook interessant voor je:

Van strategie naar uitvoering

Van strategie naar uitvoering

Zo ontwikkelt u een strategie die werkt. Door: Gerard Grouve Een effectieve strategie voor uw organisatie, is een strategie die werkt. Ofwel, een strategie die kan worden uitgevoerd. Anders blijft het bij een plan dat nooit tot uitvoering komt en verdwijnt in de la...

De uitdagingen van iedere startende manager

De uitdagingen van iedere startende manager

Door: Gerard Grouve Gefeliciteerd, u staat aan het begin van uw eerste leidinggevende functie als manager. Uw eerste rol als leider, een belangrijke stap in uw carrière om uit te groeien tot een succesvolle leider. Neem de tijd om de leiding te nemen als startende...

Talent herkennen en benutten

Talent herkennen en benutten

Door: Gerard Grouve Als succesvol leider in uw organisatie is het belangrijk om bewust te zijn van uw eigen talent én dat van uw team. Succesvol leidinggeven is als meedoen aan het wereldkampioenschap voetbal en naar het wereldkampioenschap streven. Wat is daarvoor...

Share This