Door: Gerard Grouve

In uw rol als leider krijgt u regelmatig te maken met conflicterende eisen en uitdagingen. U wilt bijvoorbeeld dat u geduldig overkomt, maar tegelijkertijd wilt u duidelijk maken dat er haast geboden is om uw concurrenten voor te blijven.

Misschien wilt u uw medewerkers veel vrijheid geven, maar aan de andere kant wel een optimale productiviteit garanderen door duidelijke structuren te bieden. Hoe gaat u als leider het beste om met ogenschijnlijk conflicterende eisen en uitdagingen?

Hier zijn zeven paradoxen die kenmerkend zijn voor het leven van een leider. Toch is het goed mogelijk om deze tegenstrijdigheden met elkaar te combineren. Lukt dat u? Dan vergroot dat uw kansen op het nemen van goede beslissingen aanzienlijk. Op zo’n moment geeft u effectief leiding aan mensen die op u durven te rekenen. Doe er uw voordeel mee!

Leestip: Bent u in het nieuwe normaal een succesvolle leider? 7 tips

#1: Zelfverzekerd vs. nederig

Als leider is het belangrijk een duidelijke visie te hebben, want de organisatie (en al haar stakeholders) hebben u nodig om vertrouwen te wekken. Dit zelfvertrouwen is goed en straalt u doorgaans uit naar de organisatie en alle stakeholders. Pas echter op dat dit zelfvertrouwen niet verandert in arrogantie.

Stel u daarom altijd nederig op. Erken dat elke ambitieuze inspanning moeilijk zal zijn en risico’s met zich meebrengt. De mogelijkheid van mislukking bestaat altijd. Sta open ​​voor het uitleggen van uw eigen fouten en heb niet altijd alle antwoorden. Wees eerlijk over uw sterke en zwakke punten, zowel zakelijk als persoonlijk.

Als leider is het belangrijk zelfvertrouwen te hebben. Dit is goed en straalt u doorgaans uit op de organisatie en alle stakeholders. Pas echter op dat dit zelfvertrouwen niet verandert in arrogantie Klik om te Tweeten

#2: Dringend vs. geduldig

Het juiste evenwicht vinden tussen dringend en geduldig zijn, maakt als leider het verschil. Dreigt de concurrentie langs u heen te blazen en wilt u niets liever dan het tempo en de druk verhogen? Neem dan toch de tijd om de snelheid met uw team continu af te stemmen. Laat uw mensen de context en beweegredenen begrijpen en zorg ervoor dat de juiste mensen en middelen beschikbaar zijn, zelfs als u als leider de druk voelt om snel een bepaald doel bereiken.

Het is de kunst om de balans te vinden tussen geduldig zijn en tegen uw medewerkers te zeggen: “Hier is de berg, hier is waar we naartoe gaan, dit is wat ik wil dat jullie doen, hoe snel en waarom ik wil dat jullie het doen.”

Leestip: Zo vindt u de balans tussen strategie en doel

#3: Medelevend vs. veeleisend

Leiders hebben vaak hoge verwachtingen van zichzelf en hun medewerkers. Weeg deze verwachting van uitzonderlijke prestaties wel af tegen een gevoel van medeleven en begrip. Uw team bestaat uit menselijke wezens. Met andere woorden: weet wanneer u moet pushen, maar ook wanneer u juist empathisch moet zijn.

Iedereen worstelt op een bepaald moment wel met iets in hun leven, een zieke ouder, een kind dat moeilijkheden heeft op school, een huwelijk onder druk. Er zijn momenten waarop begrip en waardering belangrijker zijn dan een pittig gesprek over het halen van de doelstellingen voor het volgende kwartaal.

Mededogen gaat overigens niet over ‘zacht’ zijn, maar over het erkennen dat we allemaal mensen zijn. Zorg ervoor dat uw medewerkers weten dat u het beste met ze voor hebt, zelfs in tijden waar presteren en productiviteit erg belangrijk zijn.

Leestip: Een GE-WEL-DI-GE bedrijfscultuur, wat is dat?

#4: Optimistisch vs. realistisch

Tonen van leiderschap gaat om het uitstralen van zelfvertrouwen, energie en optimisme. Met uw enthousiasme en passie voor de ambitieuze doelen motiveert en stimuleert u uw medewerkers. Toch is het in de realiteit meestal niet allemaal rozengeur en maneschijn. Hoeveel risico’s deelt u? En wat doet u als het plan niet loopt zoals verwacht?

Het is de kunst u mensen geïnspireerd en op de langetermijndoelen gefocust te houden, ook als er slecht nieuws te melden is. Doorgaans is de beste aanpak om mensen van de grote uitdagingen op de hoogte te stellen (idealiter gecombineerd met een plan om ze aan te pakken), zonder uw medewerkers te overweldigen. Wees daarbij open, eerlijk en transparant.

Leestip: Supportive leiderschap: de leider als coach?

#5: Vrijheid vs. structuur

Deze tegenstrijdigheid wordt vooral beïnvloed door de aard van uw werk. Runt u een kerncentrale, of voert u operaties uit? Dan is de foutmarge vanzelfsprekend ongelooflijk laag. De cultuur gaat dan per definitie minder over vrijheid en meer over structuur, meer over veiligheid en compliance dan over creativiteit en improvisatie.

In andere sectoren zoals reclame of televisie, is er veel meer behoefte aan nieuwe ideeën, die een zekere mate van chaos en creativiteit vereisen om te ontstaan. Als organisatie is het goed mogelijk om een mix van beide te hebben, waarin een bepaalde afdeling meer procesgestuurd is, terwijl de marketingafdeling meer vrijheid krijgt.

Als leider is het de uitdaging om te weten wanneer u uw medewerkers vrij laat en wanneer u ingrijpt. Echte creativiteit en nieuwe ideeën ontstaan namelijk vaak op momenten van chaos, waar u deze doorgaans verwarrende toestand tolereert. Is het idee eenmaal ontstaan en zien u en uw team er wat in? Dan is dat het moment om vervolgens op een gestructureerde manier met die beslissing verder te gaan.

Leestip: Talent herkennen en benutten

#7: Onbaatzuchtig vs. focus op uw eigen welzijn

De allerbeste leiders zijn onbaatzuchtig. Met andere woorden, het gaat in de organisatie niet om u, maar eerder over wat u voor uw organisatie kunt doen en voor de mensen die u leidt. Maar als u ernaar streeft om die onbaatzuchtige leider te zijn, dan moet u eerst leren goed voor uzelf te zorgen.

Doet u dat niet? Dan loopt u het risico dat u uw fysieke en emotionele energie aantast. Daarmee beperkt u vervolgens uw vermogen om anderen te helpen.

Conclusie

Leiderschap komt bijna altijd met ogenschijnlijke tegenstrijdigheden. In de praktijk is het echter de kunst om van deze tegenstrijdigheden uw kracht te maken. Ze zijn namelijk goed verenigbaar en leiden – wanneer u ze op de juiste manier combineert – tot geweldige prestaties, waarbij zowel u, als uw organisatie en medewerkers floreren.

Gerard Grouve

Eigenaar Grouve Management BV
06 - 20 39 72 32 | info@grouve.nl

 

Wellicht ook interessant voor je:

Share This