Door: Gerard Grouve

Gefeliciteerd, u staat aan het begin van uw eerste leidinggevende functie als manager. Uw eerste rol als leider, een belangrijke stap in uw carrière om uit te groeien tot een succesvolle leider. Neem de tijd om de leiding te nemen als startende manager en kies voor een duurzame aanpak. Het kan soms jaren duren om grip te krijgen op uw afdeling. Hard werken alleen is niet genoeg. Actie ondernemen op de juiste momenten en knopen doorhakken wanneer het nodig is, daar draait het om bij succesvol leiderschap.

Dat gaat gepaard met uitdagingen en valkuilen, waar we u graag voor behoeden. Vooral jonge managers die in hun dertiger jaren voor het eerst een verantwoordelijke functie bekleden, een afdeling aansturen of een team leidinggeven, staan regelmatig voor grote uitdagingen.

Neem de tijd om de leiding te nemen als startende manager en kies voor een duurzame aanpak. Hard werken alleen is niet genoeg. Actie ondernemen op de juiste momenten en knopen doorhakken wanneer het nodig is, daar draait het om bij… Klik om te Tweeten

Succesvol de leiding nemen

Hoe neemt u succesvol de leiding als startende manager? De eerste move is een bijzonder belangrijke move. De leiding nemen bestaat uit een aantal voorspelbare fases. Iedere fase kent zo z’n eigen verantwoordelijkheden, uitdagingen en dilemma’s. De vijf fases zijn: houvast, onderdompeling, hervorming, consolidatie en verfijning. De duur van iedere fase varieert per persoon, afhankelijk van uw persoonlijke vaardigheden en van uw omgeving. Komt u bijvoorbeeld in een gespreid bedje terecht of moet het roer flink om op uw afdeling?

KPI-bepalen

Fase 1: Houvast

Deze eerste fase in uw nieuwe rol als manager duurt zo’n zes maanden. U heeft grofweg een half jaar nodig om houvast te krijgen op uw rol, uw omgeving, uw werknemers, taken en verantwoordelijkheden. In deze eerste fase bent u vooral aan het leren en observeren, om een goed beeld te krijgen van uw nieuwe positie, voordat u daadwerkelijk in actie komt. Ga in gesprek met uw team, duik in de bestaande processen en in het verleden behaalde resultaten. Probeer de situatie waarin u zich begeeft zo goed mogelijk te begrijpen, zowel cijfermatig als emotioneel. Hoe staat uw afdeling er bedrijfsmatig voor en hoe zit uw team ‘in de wedstrijd’? U bent de eerste zes maanden actief en aanwezig. U bent actief in gesprek en zichtbaar in beweging.

Fase 2: Onderdompeling

De tweede fase, tevens van zo’n zes maanden, is ogenschijnlijk een rustigere fase. U gaat van een actieve doen-fase, naar een meer introverte denk-fase. U heeft immers genoeg informatie van de eerste fase te verwerken. U heeft zich ondergedompeld met informatie en prikkels, tijd voor bezieling en reflectie. Wat betekenen de gesprekken die u heeft gevoerd en wat kunt u met alle informatie die u heeft vergaard? Hoe verhouden situaties zich tegen opzichte van elkaar? Welke patronen herkent u op uw afdeling en in uw team? Na zes maanden lang observeren en leren, is het nu de hoogste tijd om te analyseren en relativeren en om uw lijn uit te zetten voor de toekomst.

Fase 3: Hervorming

Tijd voor actie! In deze derde fase brengt u uw eerste ideeën tot leven, die u in de tweede fase heeft uitgewerkt. Concepten worden in deze fase werkelijkheid, die overigens weer een stuk actiever is dan de vorige fase. U bent weer duidelijk zichtbaar in actie en aanwezig op de afdeling. Het is tijd om te laten zien wat u kunt en waar u voor staat. U heeft immers voldoende informatie vergaard en geanalyseerd om over te gaan tot concrete acties die leiden tot verbetering; naar de stip op de horizon die u reeds heeft bepaald. Een drukke fase, waarin u zelfverzekerd te werk moet gaan om uw acties op een goede manier door te voeren, samen met uw team.

Leestip: Zo ga je als leider het beste om met druk in crisistijd

Fase 4: Consolidatie

In deze vierde fase is het de kunst om de veranderingen die u heeft doorgevoerd in de hervorming-fase vast te houden en door te zetten. Het vergt zelfvertrouwen om standvastig te kunnen zijn. Houd vast aan uw doel, zet door en houd vol in deze fase van consolidatie. Zeer waarschijnlijk krijgt u in deze fase te maken met uw eerste tegenslagen als kersverse manager, want veranderingen doorvoeren gaat vaak ook gepaard met weerstand. Dat is niet erg, dat hoort erbij. In deze vierde fase zal blijken hoe dik uw huid is, hoe goed u kunt relativeren en motiveren.

Leestip: De rol van de manager moet op 5 belangrijke manieren veranderen

strategie slaagt alleen als je kijkt naar vaardigheden die je daarvoor nodig hebt

Fase 5: Verfijning

Gefeliciteerd! U heeft uw eerste veranderingen als kersverse manager succesvol doorgevoerd. U heeft de juiste informatie verzameld, geanalyseerd, actie ondernomen en volgehouden. Knap gedaan! In deze vijfde fase is het tijd voor de verfijning. Pak de details aan van de veranderingen die u heeft doorgevoerd. Wat kan er nog beter? Zijn alle bedrijfsprocessen op orde? Kan er nog wat aan de techniek worden gesleuteld? En, zit iedereen in uw team nog steeds op z’n plek? De fase van verfijning is een rustige fase, waarbij het gaat om de details. De grote veranderingen in uw rol als startende manager heeft u reeds doorgevoerd; de ‘klappen’ zijn al gevallen. De finesse zit ‘m nu in de nuancering.

Van startende manager naar ervaren leidinggevende

Na het doorvoeren van de verfijning van uw hervorming heeft u de eerste periode als startende manager succesvol afgerond. U bent nu niet meer de ‘rookie’ die de stoel van zijn voorganger heeft overgenomen. Nee, u bent nu een ervaren leidinggevende die zijn afdeling of team succesvol leiding geeft.

Persoonlijk ontwikkelingsplan

Heeft u behoefte aan een externe visie op uw vaardigheden als startende manager? Wij helpen u graag bij het formuleren van uw persoonlijke leerdoelen, om stap voor stap naar de rol van succesvolle leider toe te werken. Daarbij kijken we naar uw persoonlijke kwaliteiten en carrière doelen.

Gerard Grouve

Eigenaar Grouve Management BV
06 - 20 39 72 32 | info@grouve.nl

 

Wellicht ook interessant voor je:

Een GE-WEL-DI-GE bedrijfscultuur, wat is dat?

Een GE-WEL-DI-GE bedrijfscultuur, wat is dat?

Door: Gerard Grouve Een ‘geweldige bedrijfscultuur’ is populair om in een vacature te noemen. Het is een geweldig lokaas voor nieuwe medewerkers, maar ook voor new business. Maar wat is een geweldige bedrijfscultuur nu eigenlijk? Doe je als bedrijf alleen nog maar mee...

Zo maakt u van uw klant een loyale klant

Zo maakt u van uw klant een loyale klant

Door: Gerard Grouve Hoe loyaal is uw klant? Bedrijven doen er alles aan om hun klanten dichtbij te houden. Het aanbod groeit, de concurrentie is moordend en klanten zijn daardoor steeds minder trouw. Het wordt daardoor alsmaar moeilijker om de loyaliteit van een klant...

Share This