Door: Gerard Grouve

Een succesvolle digitale transformatie vereist specifieke vaardigheden van een Chief Information Officer (CIO). De afgelopen 20 jaar heb ik vele organisaties begeleid in hun transitie en daarbij gezien welke persoonlijke eigenschappen een digitale transformatie maken, of juist breken.

CIO’s met de juiste vaardigheden en benadering van de uitdaging die voor hen ligt, zorgen voor een soepele en succesvolle transformatie. Met de onderstaande 11 vaardigheden en persoonlijke eigenschappen, krijgt u het voor elkaar!

Een CIO met de juiste vaardigheden en benadering van de uitdaging die voor ze ligt, zorgt voor een soepele en succesvolle digitale transformatie. Met deze11 vaardigheden en persoonlijke eigenschappen krijgt u het voor elkaar! Klik om te Tweeten

CEO-middling-grouve

#1: Zelfverzekerd zijn

Een succesvolle CIO heeft vertrouwen in zijn of haar eigen capaciteiten om in een periode van digitale transformatie de rol van leider op zich te pakken. In de waan van de dag blijken veel CIO’s toch wat timide of onzeker.

 

Wanneer u zelfverzekerd bent, bent u niet bang om te falen en juist in staat om van uw fouten te leren. U werkt snel in een veranderende markt en durft nieuwe manieren van werken te implementeren.

Laat u dan ook niet beïnvloeden door de dagelijkse beslommeringen en houd het grote plaatje in beeld. Dit helpt u, om u zekerder te voelen over de uitdaging die voor u ligt. Dit zelfvertrouwen straalt u vervolgens uit naar de rest van het management en de organisatie.

Leestip: Een krachtige leider worden? Begin met vertrouwen

#2: Beschikken over een digitale mindset

CIO’s hebben naast een sterk gevoel voor wat de klant wil, een echte digitale mindset nodig. Onder een digitale mindset versta ik dat u niet ‘digitaal doet’, maar eigenlijk ‘digitaal bent’. ‘Digitaal’ zit in uw natuur.

Als CIO moet u een dergelijke digitale mindset niet alleen hebben, maar bij een digitale transformatie ook tonen.

Team-reuse-grouve

#3: Samenwerken

De meest succesvolle IT-leiders weten goed waar de waarde van andere bedrijven zit en wat deze aan uw eigen organisatie kunnen bijdragen. Zeker in de nasleep van de COVID-19-pandemie moeten CIO’s steeds meer samenwerkende leiders worden.

Er is behoefte aan een robuuste digitale cultuur, waarin CIO’s en andere leiders hun rol oppakken. Het is belangrijker dan ooit om verschillende stakeholders samen te brengen, om zo een betere samenwerking te realiseren.

#4: Financiële strategie bepalen

Naar mijn mening is het berekenen van de ROI voor strategische IT een van de belangrijkste nieuwe vaardigheden voor de CIO van vandaag. Heel veel CIO’s hebben helaas geen of weinig verstand van financiën, waardoor een digitale transformatie uitmondt in wishful thinking.

Toch vereist een succesvolle digitale transformatie een dieper begrip van uw zakelijke doelstellingen en het verwachte rendement op uw investering in informatietechnologie.

Naar mijn mening is het berekenen van de ROI voor strategische IT een van de belangrijkste nieuwe vaardigheden voor de CIO van vandaag. Heel veel CIO’s hebben helaas geen of weinig verstand van financiën, waardoor een digitale transformatie… Klik om te Tweeten

#5: Een groeimindset

Een risicomijdende CIO past slecht bij de voortdurende digitale evolutie. Een succesvolle CIO omarmt de verandering die digitale transformatie met zich meebrengt juist en gedijt daarop. Hij of zij moedigt veranderingen aan vanuit een groeimindset, ook als dit risico’s met zich meebrengt.

Een CIO met deze laatste mindset zal een positiever effect op het proces hebben dan een CIO die liever aan de zijlijn blijft, of het veranderprogramma schuwt.

Gelukkig blijkt dat het met de groeimindset bij de meeste CIO’s wel goed zit. Ze vinden het meestal geweldig dat ze zo’n brede en positieve invloed op de organisatie hebben. Ze gaan graag een stap verder om de digitale transformatie in hun organisatie te promoten.

Leestip: Creëer een groeimindset door aardiger voor uzelf te zijn

Connected Enterprise Maturity-model

Daarnaast geloof ik in het Connected Enterprise Maturity-model. Dit model kijkt ook vanuit de organisatie naar de buitenwereld. Het anticipeert op activiteiten in de hele organisatie en in de totale toeleveringsketen. Ook markttrends, politieke gebeurtenissen, zelfs weerpatronen kunnen er onderdeel van uitmaken. Alles hangt met elkaar samen.

Bron: YouTube

Vanuit deze visie is het mogelijk om verliezen door negatieve gebeurtenissen te minimaliseren en tegelijkertijd nieuwe kansen te benutten.

#7: Uw visie in begrijpelijke taal overdragen

CIO’s moeten in staat zijn hun technische jargon te ‘vertalen’ naar zakelijke en begrijpelijke termen voor het bestuur en andere belangrijke belanghebbenden. Dit is van cruciaal belang om draagvlak voor digitale initiatieven te creëren.

Naast technische ervaring is een gedegen bedrijfskennis ook onontbeerlijk om de digitale strategie te bepalen en de belangrijkste belanghebbenden op gemeenschappelijke doelstellingen af te stemmen.

In mijn ervaring zijn CIO’s die over deze eigenschappen beschikken helaas vrij zeldzaam. In de praktijk is het vertalen van technische kennis naar investeerders en het bestuur behoorlijk uitdagend. Ik help u hier graag bij!

strategie slaagt alleen als je kijkt naar vaardigheden die je daarvoor nodig hebt

#8: Strategische visie hebben

Als leider op het gebied van digitale transformatie heeft u een vooruitziende blik nodig om een ​​op technologie gebaseerde richting voor het bedrijf uit te stippelen. In deze visie voorziet u waar uw organisatie naartoe gaat (of zou moeten gaan) en hoe technologie bij deze reis kan helpen.

Met een dergelijke visie heeft u als CIO een grotere kans dat het bestuur u meer bij strategische beslissingen betrekt.

#9: Rekening houden met de klantbehoefte en -ervaring

Als CIO is het van groot belang de klantbehoefte en klantervaring in het oog te houden. De afgelopen jaren zijn de verwachtingen ten aanzien van technische mogelijkheden en de gebruikerservaring namelijk drastisch veranderd.

Rekening houden met deze verwachtingen en tegelijkertijd het voldoen aan strengere eisen van bedrijfstechnologie, vormt voor veel CIO’s een uitdaging.

Leestip: De 10 valkuilen bij digitale transformatie

#10: Uitgebreid verandermanagement

Digitale transformatie is een omwenteling die zonder de juiste aanpak veel angst, weerstand en conflicten kan veroorzaken. Nooit eerder hebben veel werknemers hun baan zo drastisch en snel zien veranderen.

Als CIO is het essentieel dat u vertrouwd bent met verandermanagement en communicatie. Het is niet alleen een taak of verantwoordelijkheid die bij HR ligt. Het succes van uw digitale transformatie hangt grotendeels af van uw vermogen om het veranderingsproces positief te managen.

Leestip: 7 Ways to make change management a success in your company

#11: Aanpassingsvermogen

Heeft u plannen voor een digitale transformatie? Wees er dan zeker van dat deze plannen goed op elkaar zijn afgestemd, voordat u ze uitrolt naar de organisatie. Zo vergroot u de kans op succes.

Als CIO moet u de strategische noodzaak van digitale transformatie voor uw organisatie goed begrijpen. Vraag zowel binnen als buiten uw organisatie voortdurend om feedback en pas uw transformatieplannen daarop aan.

Gezien de mate van onzekerheid bij digitale transformaties zijn feedback-loops en aanpassingen een must. Dat vraagt veel van uw aanpassingsvermogen.

Heeft u plannen voor een digitale transformatie? Wees er dan zeker van dat deze plannen goed op elkaar zijn afgestemd, voordat u ze uitrolt naar de organisatie. Zo vergroot u de kans op succes. Klik om te Tweeten

Conclusie: als CIO moet u veel vaardigheden bezitten

Als CIO moet u vertrouwen hebben in uw eigen capaciteiten om in een periode van digitale transformatie de rol van leider op te pakken, ook al zijn de situatie en uitkomst onzeker. Een zelfverzekerde leider krijgt meer voor elkaar en vergroot de kans op succes. U weet precies waar u naartoe wilt en hoe dit te realiseren. Wel blijft u open voor veranderingen en past u uw plannen daarop aan.

U weet waar de waarde zit en hoe anderen aan uw organisatie kunnen bijdragen. Ook op strategisch niveau weet u uw visie op het bestuur en andere belanghebbenden over te dragen. Ook beschikt u over een diepgaande kennis van de belangrijkste bedrijfsprocessen en houdt u de klantbehoefte en -ervaring altijd in het oog.

Als CIO moet u vertrouwen hebben in uw eigen capaciteiten om in een periode van digitale transformatie de rol van leider op te pakken, ook al zijn de situatie en uitkomst onzeker. Een zelfverzekerde leider krijgt meer voor elkaar en… Klik om te Tweeten

Meer informatie of advies?

Ik heb gemerkt dat CIO’s die over al deze eigenschappen beschikken vrij zeldzaam zijn. In de praktijk blijkt het vertalen van technische kennis naar investeerders en het bestuur behoorlijk uitdagend. Het bepalen van een ijzersterke digitale strategie en deze vervolgens zelfverzekerd naar alle belanghebbenden overbrengen, is dan ook een behoorlijke uitdaging.

Ik help u graag met advies en strategische beslissingen bij de digitale transformatie van uw organisatie. Neem vrijblijvend contact op.

Gerard Grouve

Eigenaar Grouve Management BV
06 - 20 39 72 32 | info@grouve.nl

 

Wellicht ook interessant voor je:

Share This