Niemand kan de toekomst voorspellen met een glazen bol, helaas. Toch kunnen we voorzichtige voorspellingen doen over ontwikkelingen in de toekomst, gebaseerd op de huidige trends en ontwikkelingen. Digitalisering is één van die belangrijke ontwikkelingen. Het digitale tijdperk brengt niet alleen een scala aan nieuwe producten en diensten met zich mee, ook uw organisatiestructuur en customer experience veranderen door digitalisering. De vraag is niet of u meegaat in de veranderende digitale wereld, maar hoe. Is uw bedrijf klaar voor de toekomst?

De organisatiestructuur van de toekomst

Digitalisering-Grouve

Posities verschuiven en rollen veranderen, door slimme softwareprogramma’s en applicaties die werk uit handen nemen. Dit wordt vaak als een bedreiging gezien, vooral door werknemers die bang zijn om hun baan te verliezen. Echter, hier liggen juist grote kansen en uitdagingen voor uw bedrijf én voor uw werknemers, als u bereid bent om mee te bewegen met de digitale invloeden op uw bedrijf. Houdt u hardnekkig vast aan uw vertrouwde productenaanbod en organisatiestructuur? Dan is de kans groot dat u wordt ingehaald door de concurrentie en uw bedrijf niet het eeuwige leven heeft. Alleen de bedrijven die durven te veranderen, zijn klaar voor de toekomst.

TIP: 8 Essential steps for your business to lead the digital revolution

De customer experience van de toekomst


De klant van nu is veeleisender dan ooit. We zijn verwend; met service en met beschikbare informatie. Uw klant anno 2018/2019 eist hoge kwaliteit, uitmuntende service en transparantie. Door alle informatie op internet is uw klant volledig op de hoogte, weet precies wat hij wilt en is daardoor veeleisender en mondiger. Vakkennis, professionele communicatie en een serviceverlenende houding zijn essentiële capaciteiten van bedrijven die klaar zijn voor de toekomst.

Verschillende paden naar de toekomst

Bedrijven die klaar zijn voor de toekomst, zijn bedrijven die streven naar een betere customer experience en tegelijkertijd in staat zijn om kosten verlagen. Het doel van deze bedrijven is het tevredenstellen van klanten en niet het pushen van producten. De veranderingen die uw bedrijf moet ondergaan om niet alleen te overleven, maar ook te excelleren op lange termijn, zijn dus zowel intern gericht op de organisatiestructuur, als extern op de customer experience. Er zijn grofweg vier paden te bewandelen om uw bedrijf klaar te maken voor de toekomst.

1. Focus eerst intern, dan extern

Hoe efficiënt is uw organisatie ingericht? Zit iedereen nog wel op de juiste plek? Sluit uw huidige productaanbod nog aan bij de huidige en toekomstige vraag in de markt? Bij dit pad ligt de focus eerst op uw organisatiestructuur, voordat u naar de customer experience kijkt.

2. Focus eerst extern, dan intern

Verbeter eerst de customer experience van uw bedrijf en kijk daarna pas naar de interne organisatiestructuur. Zijn uw klanten optimaal tevreden? Wat gaat er goed en wat kan er beter? En sluit uw huidige productaanbod nog aan bij de huidige en toekomstige wensen van uw klanten?

3. Focus intern en extern tegelijkertijd

Om en om verlegt u de focus van intern naar extern, van uw organisatiestructuur naar uw customer experience. Stap voor stap, om en om, bewandelt u het pad naar de optimale formule waarbij uw bedrijf klaar is voor de toekomst.

4. Creëer een compleet nieuwe organisatie

Zonder te kijken naar de huidige organisatiestructuur en customer experience, gaat u bijna direct aan de slag met het bouwen van een nieuw bedrijf dat klaar is voor de toekomst. Neem uw gewenste situatie als uitgangspunt en creëer op basis daarvan uw ideale organisatiestructuur, productaanbod en customer experience.

Welk pad past bij uw bedrijf?

nulmeting-grouve

Het klaarmaken van uw bedrijf voor de toekomst begint bij een nulmeting. Waar staat uw bedrijf vandaag de dag? Kijk vervolgens naar de trends en ontwikkelingen in uw specifieke sector. Formuleer daarna een langetermijndoelstelling: waar wilt u over 5, 10 en 20 jaar zijn? Wat is uw gewenste situatie? Deze doelstelling is bijzonder belangrijk; het is het uitgangspunt voor de door te voeren veranderingen om uw bedrijf klaar te maken voor de toekomst.

6 tips om organisatieveranderingen te vertellen

Een frisse blik op de toekomst

Innoveren is leuk, maar veranderen is ook voor veel bedrijven doodeng. Vasthouden aan het bestaande is vaak makkelijker dan het doorvoeren van veranderingen, waarvan de uitkomst nog onzeker is. Als ondernemer of directeur bent u bovendien emotioneel betrokken bij uw bedrijf. Dat maakt het soms lastig om kritisch met een frisse blik naar uw bedrijf te kijken.

Wilt u uw bedrijf klaarmaken voor de toekomst, maar weet u niet waar te beginnen? Grouve Management helpt u bij het maken van de juiste keuzes. We maken de keuzes niet voor u, maar staan naast u in het proces, met vakkundig advies en professionele begeleiding.

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Share This